terug

Differentiatiestage Kinderdiabetes

Differentiatiestage Diabetes Centraal

Duur
3 maanden
Wat gaat de aios leren?
  1. (H)erkennen van diabetes mellitus de novo bij kinderen op basis van anamnese, lichamelijk onderzoek en diagnostiek.
  2. Het starten van de behandeling bij een kind met diabetes mellitus de novo. (Het subcutaan toedienen van insuline en het doen van een vingerprik voor bloedsuiker controle).
  3. Gespreksvoering.
    1. Bij diagnose. Uitleg te geven (in begrijpelijke taal) over de diagnose diabetes mellitus, de behandeling en de prognose aan kind en ouders.
    2. Bij uitslagen diagnostiek. Uitleg geven over type diabetes mellitus (auto-antistoffen). Evt het bespreken van aanvullende diagnostiek voor het diagnosticeren van mono-genetische vormen van diabetes mellitus. Het bespreken van co-morbiditeit (auto-immuun hypothyreoidie, coeliakie).
  4. Kennis van geneesmiddelen (insuline, glucagon) en farmaceutische hulpmiddelen: Pennen, Pompen en Bloedsuikermeters.
  5. Insulinetherapie.
    1. Het bepalen van de soort en hoeveelheid insuline in relatie tot de gekozen toedieningsvorm (MDI, CSII).
    2. Multiple Doses Insuline (MDI).
      Het interpreteren van de hoeveelheden toegediende insuline obv de bloedsuikers en het aanpassen van de insulinetherapie.
    3. Continue Subcutane Insuline Infusie (CSII).
      Het Voorbereidingstraject op CSII.
      De keuze van de pomp en het instellen van basaal standen van de pomp. Het uitlezen van de pomp (i.c.m de bloedsuikers) en het aanpassen van de instelling van de pomp.
  6. Monitoring van bloedsuikers mbv SBGM, FGM en RtGCM.
    1. Het uitlezen van de FGM de ‘’flash-sensor’’ en RtCGM de Realtime sensor.
    2. Rt CGM: Diagnostische versus Continue RT CGM.
  7. Kennis van voeding mn mbt koolhydraten.
  8. Follow up van kinderen met diabetes mellitus.
    1. Aanpassing behandeling obv groei, veranderde levensstijl, sporten.
    2. Aandacht voor puberteit en de psychologische aspecten op de glucose regulatie. Jaarcontrole, doel van de jaarcontrole, opsporen van complicaties.
  9. Adviezen opstellen en het begeleiden van patiënten met diabetes, die een operatie moeten ondergaan.
  10. Het opstellen/reviseren van een protocol aan de hand van de ISPAD guidelines en de meest recente literatuur.
  11. Het doen van een onderzoek obv gegevens, verkregen bij de (routine) behandeling van kinderen met diabetes mellitus.
  12. Het geven van een presentatie voor het Team van Diabetes Centraal. Dit kan een presentatie zijn nav het gemaakte protocol en/of het onderzoek wat verricht is.
Hoe ga ik leren?
  1. Eerste week meelopen met alle disciplines van het kinderdiabetes team.

  2. Vanaf week 2: intake (anamnese, lichamelijk onderzoek en diagnostiek) van kinderen, die zich presenteren met diabetes mellitus de novo op de polikliniek van Diabetes Centraal. Een behandelingsplan opstellen en (onder supervisie) het eerste gesprek nav de diagnose met het kind en de ouders.

  3. Kinderen vanaf debuut vervolgen tijdens de diverse consulten (kinderarts, verpleegkundige, diëtiste en de kinderpsycholoog) tot eind van de stage. (minimaal 3 kinderen in verschillende leeftijdscategorieën).

  4. Kennis van geneesmiddelen en farmaceutische hulpmiddelen, alsmede de diverse indicaties wordt opgedaan door mee te lopen tijdens de instructie sessies van de diabetesverpleegkundigen met de kinderen en de ouders, en bestudering van protocollen en literatuur.

  5. Kennis van voeding wordt opgedaan tijdens de instructie sessies van de diëtisten met de kinderen en de ouders.

  6. Het actief bijwonen van een pomp-start week en het vervolgen van de kinderen in de eerste weken na pompstart.

  7. Het actief bijwonen van de jaarcontroles bij de diverse disciplines van het kinderdiabetes team (her-educatie, screening co-morbiditeit en complicaties).

  8. Het bijwonen van het multidisciplinaire overleg. In dit overleg worden moeilijk te behandelen patiënten besproken en worden keuzes gemaakt voor de verschillende behandelingsoptie zoals bv het starten van een Rt CGM in combinatie met een pomp.

  9. Het draaien van 1-2 multidisciplinaire spreekuren per week onder supervisie van J.J.G Hoorweg en M.M.J. van der Vorst. Bij de voorbereiding van de spreekuren worden indien van toepassing de CSII upload en de upload van de bloedsuikermeter uitgelezen en geïnterpreteerd, en op basis hiervan wordt een plan gemaakt voor evt aanpassingen van de therapie.Tijdens de spreekuren wordt geadviseerd om de gesprektechniek motivational interviewing te gebruiken. Adequate statusvoering in EPIC.

  10. Voor de kinderen, die vanaf debuut vervolgd worden, alsmede voor de kinderen, die gezien worden op het multidisciplinaire spreekuur is de AIOS het eerste aanspreekpunt voor de teamleden.

  11. Het kennis nemen van de protocollen van Diabetes Centraal, alsmede de protocollen van de International Society of Pediatric and Adolescent Diabetes (ISPAD).

  12. Het opstellen van een onderzoeksvraag en het doen van een literatuur search mbt de gegevens, die verkregen zijn bij de (routine) behandeling van kinderen met diabetes mellitus en die bestudeerd gaan worden.

Alle opleidingsonderdelen in deze instelling