Het Spaarne Gasthuis maakt deel uit van de Vereniging Samenwerkende Topklinische opleidingsziekenhuizen (STZ). In het Spaarne Gasthuis is veel aandacht voor het opleiden van medisch en verpleegkundig personeel. We zijn niet voor niets een topklinisch opleidingsziekenhuis. Je kunt bij ons leren en werken tegelijkertijd. Onderwijs, opleiden en wetenschappelijk onderzoek zijn ondergebracht bij het Spaarne Gasthuis Academie. Kijk voor meer informatie op onze website: http://www.spaarnegasthuis.nl/werken-en-leren
De stages/ opleidingen vallen onder OOR Noordwest Nederland.
Innovatie binnen en buiten een ziekenhuisorganisatie vereist een diepgaande kennis van zowel medische als managementprocessen, en vraagt om gedrag dat samenwerking en voortdurende verbetering stimuleert. Innovatie daagt je uit om na te denken hoe het anders kan en daarmee te experimenteren. Aan het begin van de stage doe je een ontwikkelassessment met als uitgangspunt het competentieprofiel van een innovator in het Spaarne Gasthuis. Je krijgt inzicht in je eigen drijfveren en competenties als innovator en hoe deze actief toe te passen in de praktijk. Je participeert in het Spaarne Labs (www.spaarnelabs.com). Je draait mee met het team. In overleg met jou kijken waar jij het meeste energie van krijgt en waar jij graag je ‘tanden’ in wilt zetten. Dit kan een vraagstuk zijn binnen de organisatie, maar in het kader van de zorgtransitie zoekt het Spaarne Labs ook de verbindingen buiten de organisatie, zoals in de wijk. In de stage ga je actief aan de slag aan de hand van een zelf geformuleerd experiment. Dit is de rode draad tijdens jouw stage.
Je leert het innovatieproces te begrijpen, met een focus op de stappen die nodig zijn voor een duurzame (sociale) innovatie binnen de complexe structuur van een ziekenhuis. Je ontwikkelt vaardigheden in het herkennen van culturele en sociale dynamieken en leert hoe je deze kunt beïnvloeden en verbeteren door middel van design thinking, prototyping en faciliterende technieken. Ook verscherp je jouw visie op innoveren, op de zorgtransitie en jouw rol daarin. Aan het einde van de stage heb je een eigen beeld gevormd over hoe jij als toekomstig medisch specialist meer bent dan alleen de ‘medicus’. Je leert door te observeren, te experimenteren, te reflecteren en samen te werken. Hiermee ontwikkel je je eigen leiderschapskwaliteiten en heb je (meer) gevoel en inzicht gecreëerd in hoe je bij kunt dragen aan innovatie in een ziekenhuisorganisatie en daarbuiten.
Leerdoelen
Aan het einde van de stage:
- heb je een visie ontwikkeld op je (eigen) leiderschap en op innovatie in de zorg;
- heb je ontdekt wat jouw kwaliteiten zijn in dit domein;
- heb je inzicht gekregen in de kracht van sociale innovatie;
- heb je meer inzicht in de zorgtransitie en jouw rol daarin;
- heb je een vergroot netwerk;
- ben je een bijzondere ervaring rijker.
Vaardigheden ontwikkel je in overleg en aan de hand van je eigen wensen en ambities.
Ontwikkelassessment en persoonlijke leerdoelen
Voor aanvang van de stage doe je een ontwikkelassessment met als uitgangspunt een competentieprofiel dat aansluit bij het gekozen domein. Dit assessment vul je zelf in en geeft je aanknopingspunten om je verder te ontwikkelen in persoonlijke leerdoelen op het gebied van leiderschap en andere competenties passend bij het profiel. De coach kan je helpen bij het formuleren van leerdoelen en op welke manier je hier tijdens de stage aan wil werken. De voortgang wordt besproken in reflectiegesprekken. Indien gewenst, kan aan het einde van de stage wederom een assessment worden afgenomen, waarin tevens feedback van anderen kan worden gevraagd. Dit kan je helpen bij de vorming een beeld van jouw kwaliteiten en van hoe jij je kan profileren naast de rol van ‘medicus’.
Project in het gekozen domein
Bij aanvang van de stage formuleer je een projectopdracht. Dit project is je rode draad tijdens de stage en zorgt voor verdieping in het gekozen domein. Ter inspiratie zijn enkele voorbeelden van verdiepingsonderwerpen in het bijgevoegde lokaal opleidingsplan aangegeven. De doelstellingen en haalbaarheid van het project worden besproken met de opleider in het SG en vastgelegd in een projectplan. Afhankelijk van de precieze inhoud van het project wordt een inhoudelijke begeleider toegewezen. In de reflectiegesprekken met de coach wordt aandacht besteed aan je leiderschapskwaliteiten en je eigen rol in het project; wat gaat goed, wat kan beter en hoe kun je daar van leren? Het proces is minstens zo belangrijk als het eindresultaat! Aan het eind van de stage geef je een terugkoppeling van de resultaten van het project en van wat het voor jou heeft opgeleverd. Deze terugkoppeling en reflectie draagt bij aan je visievorming op het domein.
Wil jij jezelf nog beter leren kennen, eens goed stilstaan bij wat voor dokter jij wil worden, samenwerken met inspirerende professionals, werken aan persoonlijke leerdoelen en een project oppakken over een onderwerp waarop jij je wil profileren? Kom dan één van de leiderschapsstages in het Spaarne Gasthuis volgen!
In het Spaarne Gasthuis is het mogelijk je leiderschapskwaliteiten verder te ontwikkelen op 5 verschillende domeinen:
- Leiderschap en management
- Leiderschap en innovatie
- Leiderschap en opleiden
- Leiderschap en kwaliteit
- Leiderschap en duurzaamheid
In deze video vertelt Frank Verrijp, aios neurologie, over zijn ervaringen met de stage Leiderschap en Innovatie.
Lees voor meer informatie over alle leiderschapsstages in het Spaarne Gasthuis bijgevoegd lokaal opleidingsplan!