terug

Differentiatiestage Kinderrevalidatie

Kinderrevalidatie buiten het ziekenhuis

Duur
3 maanden
Wat gaat de aios leren?

Locatie(s) stage:

Op locatie de Velst in Heemskerk.

Patiënten/ziektebeelden/aandoeningen?:

Cerebrale parese, Niet Aangeboren Hersenletsel, chronische pijn, ontwikkelingsachterstand e.c.i..

Alle leeftijdsgroepen van 0-18jaar.

Leerdoelen/Eindtermen:

Algemene leerdoelen:

  • Verrichten van revalidatiegeneeskundige zorg, consulten, periodiek lichamelijk onderzoek bij kinderen die ook Heliomare Onderwijs bezoeken. Afstemming tussen behandeling en school is een belangrijk aandachtspunt.
  • Verrichten van eerste consulten op de polikliniek kinderrevalidatie met opstellen van revalidatiediagnose en een revalidatieplan.
  • Aansturen kinderrevalidatieteam therapeutische peutergroep, poliklinische behandeling al dan niet i.c.m. Heliomare Onderwijs.
  • Communiceren met kinderen passend bij hun leeftijdsniveau, communiceren met ouders en hanteren van adequate gesprektechnieken.

Specifieke leerdoelen:

  • Opstellen van revalidatiediagnose, behandelplan en beantwoorden vraagstelling van verwijzer.
  • Gestructureerde uitvoering van lichamelijk onderzoek bij kinderen.
  • Gestructureerde uitvoering van spasticiteitsonderzoek bij kinderen.
  • Kennis van de normale ontwikkeling van kinderen.
  • Interpretatie van assessment bij sensomotorische ontwikkelingsproblematiek jonge kinderen.
  • Interpretatie van gangbeeldanalyse en inspanningsanalyse.
  • Houden van technische spreekuren met schoenmaker en instrumentmaker.

Cursussen en literatuur:

Thema 7: Aandoeningen van kind, jeugdigen en adolescenten

Aan dit thema gerelateerde thema’s, generieke activiteiten en/of EPA’s:

EPA-supervisieniveau bij start:

Niveau ten minste 3 voor EPA 3, 4, 8, 11, 12

Te beoordelen vaardigheden/taken & competenties:

Communicatie / management

Communicatie (kinderen en gezin): shared decision making, doelen formuleren, prognose bespreken.

Multidisciplinaire teambespreking.

Samenwerking met onderwijs.

Contacten met netwerk.

Organisatie.

Time-management.

Klinisch redeneren

Functionele diagnostiek (gestructureerde anamnese en lichamelijk onderzoek met aandacht voor aspecten groei, ontwikkeling en systeem).

Prognostiek. Opstellen behandelplan.

ICF doorlopen

Maatschappelijk handelen

Kennis van netwerk: keten (in- en uitstroompartners van revalidatie), systeem (partners van het gezin). Kosteneffectiviteit van behandelingen.

Professionaliteit

Stelt leerdoelen op, actieve deelname opleiding, bewaakt voortgang eigen leerproces, vraagt supervisie, zet feedback om in nieuwe leerdoelen, neemt initiatieven.

Respectvolle houding jegens kinderen en ouders.

Wetenschappelijk onderzoek

Evidence-based data-verzameling, presenteren resultaten.

In te zetten toetsings- en beoordelingsinstrumenten:

360˚feedback, beoordelingsgesprekken, KPB (>1x/m), CAT ( >1/6m).

Wijze van beoordeling stage

Rond de start (bij voorkeur voorafgaand aan stage) gezamenlijk bespreken van individuele leerdoelen. Aan het einde van de stage zal een afrondend stagegesprek plaats vinden.

Hoe ga ik leren?

Tijdens de verdiepingsstage kinderrevalidatie bij Heliomare komt de AIOS in aanraking met de volledige breedte van de kinderrevalidatie. Er zijn mogelijkheden om te assisteren bij opname van gangbeeldanalyse en inspanningsanalyse, beoordelen en opstellen van behandelplan. Door de diversiteit aan locaties (polikliniek, peutergroepen, Heliomare Onderwijs), leeftijden (0 tot 18 jaar) en de verschillende diagnosegroepen worden de AIOS aan een grote variëteit aan problematiek geëxposeerd. Specifieke aandacht is er voor de diagnose- en probleemgebieden cerebrale parese (met o.a. CIMT-BiT, gangbeeld- en inspanningsanalyse, spasticiteitsbehandeling -botox, ITB, shockwave), niet-aangeboren hersenletsel (met o.a. de NAH observatiegroep: hoe keert een kind weer terug naar school), 0-4 jaar (met verschillende therapeutische peutergroepen, screeningsprogramma en samenwerkingsverbanden met verschillende vormen van kinderopvang), eetteam, communicatie adviesteam voor niet of nauwelijks sprekende kinderen, EMB groep en langdurige pijn behandeling.

De etalagestage betreft een perifere (niet academische) kinderstage.

Alle opleidingsonderdelen in deze instelling