terug

Differentiatiestage Algemeen

Supervisiestage neurologie

Duur
3 maanden
4 maanden
Wat gaat de aios leren?

De specifieke leerdoelen van de supervisiestage algemene neurologie zijn het leren superviseren van jongerejaars a(n)ios neurologie en jezelf voor veel voorkomende neurologische ziekten ontwikkelen tot bekwaamheidsniveau 5. In deze fase van de opleiding kunnen de individuele verschillen groot zijn, zodat de breedte van de neurologie waarbinnen bekwaamheidsniveau 5 behaald wordt variabel zal zijn. Je ontwikkelt niet alleen je vaardigheden om feedback (o.a. in de vorm van KPB’s) te geven, maar ook om jouw manier van superviseren aan te passen aan de feedback die je krijgt. Je leert ook een inschatting te maken van de mate van bekwaamheid van degene die je superviseert en gaandeweg een goede balans te vinden tussen ruimte geven en direct superviseren. Uiteraard zal je ook in deze fase van de opleiding nog een verdere ontwikkeling doormaken op de algemene leerdoelen voor de algemene neurologie. Verder is de supervisiestage geschikt om jezelf actief verder te ontwikkelen in vakoverstijgende thema’s: patiëntveiligheid, doelmatigheid, ouderengeneeskunde en medisch leiderschap.

Tegen het einde van je opleiding heb je je klinische vaardigheden en algemene competenties zodanig ontwikkeld dat je in ieder geval voor de meest voorkomende neurologische aandoeningen bekwaamheidsniveau 4 hebt bereikt, dat wil zeggen dat je kunt werken met supervisie op afstand/achteraf. Met dat niveau van bekwaamheid start je met de supervisiestage. Het doel van de supervisiestage is dat je leert supervisie te geven bij niet-complexe neurologische aandoeningen: bekwaamheidsniveau 5. Daarmee groei je toe naar het zelfstandig functioneren als neuroloog met eindverantwoordelijkheid voor patiënten die onder jouw supervisie door a(n)ios worden beoordeeld op de spoedeisende hulp en behandeld op een verpleegafdeling.

Inhoudelijk thema's binnen deze stage:

  • cerebrovasculaire ziekten
  • bewegingsstoornissen
  • cognitieve functiestoornissen en dementie
  • epilepsie en kortdurende wegrakingen
  • multipele sclerose en verwante aandoeningen
  • neuro-oncologie
  • neuromusculaire aandoeningen
  • infecties van het zenuwstelsel
  • neurotraumatologie
  • stoornissen van het bewustzijn en de slaap
  • ziekten van myelum, cauda en wortels
  • neurologische verschijnselen van interne aandoeningen en intoxicaties
  • neuropsychiatrie en functionele stoornissen

Bij voorkeur loop je deze stage als laatste onderdeel van je opleiding. In ieder geval in het laatste jaar, ga je een supervisiestage algemene neurologie doen. Tijdens deze stage functioneer je als assistent supervisor van jongerejaars a(n)ios. Deze stage is mogelijk in de opleidingskliniek waar je bent begonnen met de opleiding (Amsterdam UMC, locatie AMC of locatie VUmc, of OLVG), maar ook in het Spaarne Gasthuis, de locatie Alkmaar van de Noord West Ziekenhuisgroep of het Flevoziekenhuis.

Hoe ga ik leren?

Je fungeert als supervisor voor enkele jongerejaars a(n)ios werkzaam op de SEH en in de kliniek. Dat houdt in dat je afhankelijk van het bekwaamheidsniveau van de a(n)ios die je superviseert samen patiënten op de SEH ziet, dan wel alleen over de patiënten overlegt. Je bent aanwezig bij de opvang van trombolyse-kandidaten en polytrauma patiënten. Verder loop je dagelijks visite met de a(n)ios die ingedeeld zijn in de kliniek. Ook voor hen ben je het eerste aanspreekpunt. Tijdens de stage krijg je, afhankelijk van je ontwikkeling, een toenemende mate van verantwoordelijkheid voor de opgenomen patiënten.

Als assistent supervisor ben je ook aanwezig bij de diverse opleidingsmomenten en leersituaties zoals het ochtendrapport, de overdrachten, de grote visite en klinische besprekingen. Ook in die situaties gaat je rol veranderen richting die van supervisor, bijvoorbeeld door de rol van voorzitter op je te nemen en door de ontwikkeling van andere a(n)ios te stimuleren.

Tijdens deze stage kun je werken aan een verhoging van jouw niveau van bekwaamheid van niveau 4 naar niveau 5 binnen de volgende KBA’s:

Proces KBA

  1. Werken op de spoedeisende hulp
  2. Leidinggeven aan een neurologische afdeling en uitvoeren van afdelingswerkzaamheden
  3. Uitvoeren van een poliklinisch spreekuur met eenvoudige problematiek
  4. Uitvoeren van een poliklinisch spreekuur met complexe problematiek

Thematisch KBA

  1. Opvang van een volwassen patiënt met licht traumatisch hoofdhersenletsel
  2. Beoordelen en behandelen van een patiënt met een acuut herseninfarct.

Voorbeelden van KPB's

  • leiding geven tijdens visite kliniek
  • feedback geven middels KPB aan jongerejaars a(n)ios
  • overleg met supervisor op niveau van assistent supervisor

Als assistent supervisor wordt je gesuperviseerd door een van de leden van de opleidingsgroep, met wie je dagelijks overleg hebt over de patiënten die je samen met de jongerejaars a(n)ios hebt gezien. De supervisor zal met name ook jouw manier van supervisie en feedback geven observeren, en uiteraard waar nodig ook zelf patiënten zien. De verslagen van de stagegesprekken en de KPB's documenteer je in je portfolio.

Halverwege de stage vindt een korte tussentijdse beoordeling door de supervisor plaats, waarin eventuele verbeterpunten expliciet aan de orde komen. In de laatste week van de stage vindt een afsluitend gesprek met de supervisor plaats. Het schriftelijk verslag van deze beoordeling komt in je portfolio.

Voorafgaand aan of in de eerste week van de stage voer je een startgesprek met het lid van de opleidingsgroep dat jou gaat superviseren. In dit gesprek bespreek je jouw bekwaamheidsniveau op de voor de stage relevante KBA’s en de persoonlijke leerdoelen voor de stage aan de hand van het IOP. Maak voorafgaand aan de stage ook een afspraak met de a(n)ios die je gaat superviseren om hun specifieke leerdoelen en het gewenste niveau te bespreken.

Image
Samenwerkende instellingen
Amsterdam UMC, locatie AMC
Amsterdam UMC, locatie VUmc
OLVG
Spaarne Gasthuis
Flevoziekenhuis
Alle opleidingsonderdelen in deze instelling