Kennis, vaardigheden en attitude die AIOS ziekenhuisfarmacie opdoet:
EPA 10: K1, V2, V3, V4, V5, A1, A2, V6, V7, V8, V9, V10.
Communicatie; de AIOS:
- K1: Beschrijft kennis van gangbare principes over hoe onderwijsbijeenkomsten en presentaties vorm te geven
- V1: Draagt inhoud van het onderwijs duidelijk over aan toehoorders
- V2: Activeert studenten door middel van diverse onderwijsmethoden
- V3: Kan begeleidingsstijl aanpassen naar de behoefte van de student
- V4: Zet studenten aan tot reflectie door passende vragen te stellen
- V5: Evalueert studenten door middel van positieve en negatieve feedback
- A1: Creëert een open en veilige setting voor vragen en discussie
- A2: Zet aan tot bevordering van het leerproces van anderen door leerstof toepasbaar te maken voor de praktijk en beredeneerd vanuit de patiënt
Kennis en wetenschap; de AIOS:
- V6: Ontwerpt/update op gestructureerde wijze onderwijs naar de nieuwste stand van de wetenschap, met afstemming op leerdoelen, (voor)kennis en capaciteiten van de deelnemers
- V7: Bekritiseert onderbouwd literatuur en kan dit gestructureerd overdragen aan de deelnemers
- V8: Staat boven de stof en laat dit zien door middel van de beantwoording van vragen van de deelnemers
Organisatie; de AIOS:
- V9: Houdt regie tijdens het presenteren d.m.v. bewaking van de tijd
- V10: Heeft in de voorbereiding een goede tijdsplanning
Voorbeeld leeractiviteiten:
De AIOS participeert als docent in een of meer van de volgende onderdelen:
- Farmacotherapie (six-step in de klinische praktijk en geneesmiddelenbewaking)
- Polyfarmacie onderwijs
- Bijwerkingen onderwijs
- Moeder en Kind onderwijs
- Chirurgie onderwijs
- Medicatieveiligheidstoets
- Student clinic Bachelor geneeskunde
De AIOS ontwikkelt onderwijs:
- Ontwerpt een Six step opdracht (Pscribe)
- Ontwerpt een casus t.b.v. bijwerkingen onderwijs
- Ontwerpt een quiz vraag
- Ontwerpt een vraag voor de medicatieveiligheidstoets
Voorbeeld bewijsmateriaal bij leeractiviteiten:
KPR ontwerpen/updaten van onderwijs voor geneeskunde studenten. Beoordeling door (ziekenhuis)apotheker of onderwijskundige (K1, V6-7, V10, A2-3).
KPR n.a.v. observatie van doceren van onderwijs voor minimaal apotheekmedewerkers, verpleegkundigen en arts-assistenten. Beoordeling door (ziekenhuis)apotheker, onderwijskundige of deelnemer. Voldoende variatie in casemix moet aanwezig zijn. Dit ter beoordeling van het opleidend team (V1-2, V8-9, A1-2)