terug

Differentiatiestage Keuze onderwijs

verdiepingsstage medisch onderwijs en opleidingsvaardigheden psychiatrie

Duur
12 maanden
6 maanden
Wat gaat de aios leren?

Vind jij het ook zo leuk om anderen voor ons mooie vak te enthousiasmeren en bezig te zijn met verschillende aspecten binnen het geven en ontwikkelen van onderwijs? Houd je ervan om je passie voor de psychiatrie over te brengen aan andere professionals en jonge mensen in opleiding? Dan is deze stage iets voor jou!

 

Daarnaast is het goed om te weten dat wanneer je je tijdig aanmeldt voor deze stage er een mogelijkheid is om de Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) te behalen, de bekwaamheidskwalificatie voor het ontwerpen en uitvoeren universitair onderwijs. Dit diploma is erkend door alle universitaire opleidingen van Nederland.

Waar je ook gaat werken, in je verdere loopbaan als psychiater zal je te maken krijgen met onderwijs en opleiden in al zijn facetten: deskundigheidsbevordering, begeleiding & feedback en toetsing. Voor het medisch onderwijs staan deskundigheidbevordering en toetsing op de voorgrond, voor een rol in de (para)medische opleidingen zijn begeleiden en het geven van feedback essentieel.

Het bevorderen van deskundigheid van andere zorgprofessionals is niet voor niets een kerncompetentie binnen het domein van “Kennis en Wetenschap” van de CANMEDS. De academische setting van het Amsterdam UMC Locatie AMC met de faculteit geneeskunde in hetzelfde pand is de ideale setting om je hierin te professionaliseren.

Deskundigheidsbevordering. Het is voor jou als aanstaand psychiater nuttig om te leren lesgeven. Daarvoor maken we je tijdens deze stage vertrouwd met achtergrondkennis over bijvoorbeeld het opstellen van leerdoelen, onderwijs dat aansluit bij het niveau van deze leerdoelen en activerende werkvormen. En dat is niet alleen belangrijk als je in een academische setting wilt werken of opleider wilt worden. Immers, de deskundigheidsbevordering van bijvoorbeeld generalisten zoals huisartsen maar ook van het multidisciplinaire team direct rond de patiënten, zijn zaken waarmee je straks in de dagelijkse praktijk, ongeacht de setting, vaak te maken zal krijgen.

Begeleiding en feedback. Het begeleiden van het leertraject van anderen op de werkvloer is een continu proces. Met interventies die meestal opvallend eenvoudig te implementeren zijn kun je dit proces heel efficiënt maken, meestal door er even bewust over na te denken. Door bijvoorbeeld kort stil te staan bij de leerdoelen van de ander en korte leermomenten te scheppen. Als essentiële schakel in het bevorderen van “lifelong-learnership” van bijvoorbeeld Verpleegkundig Specialisten (Physician Assistants) en andere paramedici, maar ook van coassistenten, arts-assistenten en collega-specialisten is het niet alleen voor hen zinvol maar ook voor jezelf verrijkend om constructief feedback te kunnen geven.

Toetsing. Het beoordelen van coassistenten en arts-assistenten in de klinische setting is een taak die door velen wordt ervaren als moeilijk en belastend. Ook omdat veel medisch specialisten eigenlijk niet precies weten hoe ze dit het beste kunnen aanpakken. Achtergrondkennis en het opdoen van ervaring in een gesuperviseerde setting zullen jou als aanstaand psychiater helpen om in de dagelijkse praktijk effectief vast te stellen of een (aanstaande) collega over de gevraagde competenties beschikt.

Te behalen EPA's

Deze stage kan onderdeel zijn van de maatschappelijke stage waarvan de inhoud is gekoppeld aan een onderwerp uit leerlijn 2 van het landelijke opleidingsplan: netwerkgeneeskunde, beleid en doelmatige zorg, voorlichting, en onderwijs.

Hoe ga ik leren?

Tijdens deze stage ga je onderwijs ontwikkelen en geven en je bekwamen in werkplekleren. Je bent vrij in het maken van je eigen keuzes op welke vormen van onderwijs(ontwikkeling) jij je tijdens deze stage wilt toeleggen: er is meer dan genoeg te leren!

Met een rol in de uitvoering en ontwikkeling van onderwijs van zowel de BA-, als de MA-fase van de geneeskundeopleiding kun je ervaring opdoen in het ontwerpen en zelf verzorgen van effectieve deskundigheidsbevordering. Je kunt een rol vervullen in onderwijs van de psychiatrie voor collega AIOS van andere specialismen binnen het AMC of de eigen psychiatrie-AIOS groep.

Door het begeleiden van coassistenten kun je je bekwamen in het geven van structurele feedback waarbij ook gedacht kan worden aan de observatie van collega AIOS tijdens een polispreekuur. Doordat je een rol kunt krijgen in de longitudinale beoordeling in bijvoorbeeld consultvoering van de MA-geneeskunde (de coassistenten) kun je je routinematig bekwamen in zowel het geven van feedback als in toetsing

Zoals eerder al beschreven is er een mogelijkheid om de Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) te behalen, de bekwaamheidskwalificatie voor het ontwerpen en uitvoeren universitair onderwijs. Dit diploma is erkend door alle universitaire opleidingen van Nederland.

 

Leerdoelen:

  • Je leert de theorie achter effectieve kennisoverdracht bij verschillende onderwijsvormen en veelgebruikte onderwijsprincipes en kunt deze toepassen in de praktijk (bijvoorbeeld constructive alignment, flipped classroom onderwijs, blended learning).
  • Je kunt effectief leerdoelen en leerstijlen bespreken in een individueel begeleidingstraject op de werkplek en deze middels verschillende feedbacktechnieken opvolgen in bedside-teaching en/of leergesprekken.
  • Je kunt aan de hand van een analyse van een onderwijsmoment leerdoelen (her)formuleren en kiezen voor de best passende onderwijsvormen om onderwijs te verbeteren of te ontwikkelen.
  • Je kunt (zelfstandig) onderwijsmomenten verzorgen in verschillende settings (bijvoorbeeld hoorcolleges, werkcolleges, begeleiden Team-Based-Learning sessies, practica, informele setting).
  • Je leert werken met moderne onderwijstools (bijvoorbeeld Wooclap, Mentimeter, kennisclips, e-learnings, videoscribe] en weet wanneer je deze effectief in kunt zetten voor activerend onderwijs.
  • Je begrijpt de eigenschappen van goede (en slechte) toetsvragen en kunt deze ontwikkelen op de verschillende niveaus (kennis/begrip/toepassing/analyse).
Show-and-tell

Tijdens deze stage ben je werkzaam op de afdeling psychiatrie van het Amsterdam UMC, locatie AMC, onder directe supervisie van Ellen Bosnak. Ellen is als Principal Educator verbonden aan de faculteit geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam, waar zij naast de Seniorkwalificatie Onderwijs ook de Leergang Onderwijskundig Leiderschap volgde.

Alle opleidingsonderdelen in deze instelling