Vind jij het ook zo leuk om anderen voor ons mooie vak te enthousiasmeren en bezig te zijn met verschillende aspecten binnen het geven en ontwikkelen van onderwijs? Houd je ervan om je passie voor de psychiatrie over te brengen aan andere professionals en jonge mensen in opleiding? Dan is deze stage iets voor jou!
Daarnaast is het goed om te weten dat wanneer je je tijdig aanmeldt voor deze stage er een mogelijkheid is om de Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) te behalen, de bekwaamheidskwalificatie voor het ontwerpen en uitvoeren universitair onderwijs. Dit diploma is erkend door alle universitaire opleidingen van Nederland.
Waar je ook gaat werken, in je verdere loopbaan als psychiater zal je te maken krijgen met onderwijs en opleiden in al zijn facetten: deskundigheidsbevordering, begeleiding & feedback en toetsing. Voor het medisch onderwijs staan deskundigheidbevordering en toetsing op de voorgrond, voor een rol in de (para)medische opleidingen zijn begeleiden en het geven van feedback essentieel.
Het bevorderen van deskundigheid van andere zorgprofessionals is niet voor niets een kerncompetentie binnen het domein van “Kennis en Wetenschap” van de CANMEDS. De academische setting van het Amsterdam UMC Locatie AMC met de faculteit geneeskunde in hetzelfde pand is de ideale setting om je hierin te professionaliseren.
Deskundigheidsbevordering. Het is voor jou als aanstaand psychiater nuttig om te leren lesgeven. Daarvoor maken we je tijdens deze stage vertrouwd met achtergrondkennis over bijvoorbeeld het opstellen van leerdoelen, onderwijs dat aansluit bij het niveau van deze leerdoelen en activerende werkvormen. En dat is niet alleen belangrijk als je in een academische setting wilt werken of opleider wilt worden. Immers, de deskundigheidsbevordering van bijvoorbeeld generalisten zoals huisartsen maar ook van het multidisciplinaire team direct rond de patiënten, zijn zaken waarmee je straks in de dagelijkse praktijk, ongeacht de setting, vaak te maken zal krijgen.
Begeleiding en feedback. Het begeleiden van het leertraject van anderen op de werkvloer is een continu proces. Met interventies die meestal opvallend eenvoudig te implementeren zijn kun je dit proces heel efficiënt maken, meestal door er even bewust over na te denken. Door bijvoorbeeld kort stil te staan bij de leerdoelen van de ander en korte leermomenten te scheppen. Als essentiële schakel in het bevorderen van “lifelong-learnership” van bijvoorbeeld Verpleegkundig Specialisten (Physician Assistants) en andere paramedici, maar ook van coassistenten, arts-assistenten en collega-specialisten is het niet alleen voor hen zinvol maar ook voor jezelf verrijkend om constructief feedback te kunnen geven.
Toetsing. Het beoordelen van coassistenten en arts-assistenten in de klinische setting is een taak die door velen wordt ervaren als moeilijk en belastend. Ook omdat veel medisch specialisten eigenlijk niet precies weten hoe ze dit het beste kunnen aanpakken. Achtergrondkennis en het opdoen van ervaring in een gesuperviseerde setting zullen jou als aanstaand psychiater helpen om in de dagelijkse praktijk effectief vast te stellen of een (aanstaande) collega over de gevraagde competenties beschikt.
Te behalen EPA's
Deze stage kan onderdeel zijn van de maatschappelijke stage waarvan de inhoud is gekoppeld aan een onderwerp uit leerlijn 2 van het landelijke opleidingsplan: netwerkgeneeskunde, beleid en doelmatige zorg, voorlichting, en onderwijs.