terug

Differentiatiestage Acute geneeskunde

Acute Neurologie – Maastricht Universitair Medisch Centrum

Duur
3 maanden
Wat gaat de aios leren?

Verder verdiepen in kennis van de acute neurologie en supervisie geven hierbinnen. Ervaring opdoen met opvang en behandeling van patiënten met een acuut neurologisch probleem op de Spoed Eisende Hulp (SEH) van een level één traumacentrum en ‘comprehensive stroke' centrum in combinatie met werken op de Acute Opname Afdeling (AOA). Deze stage is heel passend voor collegae die al wat verder in de opleiding tot neuroloog zijn en zich meer willen bekwamen in supervisie leren geven binnen de acute neurologische zorg.  

Het primaire leerdoel van deze stage om zelf te leren superviseren en besluiten te nemen over patiënten met een acuut neurologisch probleem die zich presenteert op de SEH, zoals je ook straks als neuroloog gaat doen na het afronden van de opleiding. 

Je leert steeds op gepaste afstand van de arts assistent en/of (oudste) coassistent feedback te geven op een stimulerende en ontwikkelende manier. Je leert zoeken naar een passende balans voor alle partijen, die je vooraf afstemt door leerdoelen te bespreken. Deze competentie overkoepelt de andere deelcompetenties. 

Medisch handelen: het beoordelen van CT cerebrum/ CT angiografie / CT-perfusie / MRI-cerebrum in het acute stadium (het herkennen intracraniële vaatsegmenten die geoccludeerd zijn, perfusiedefecten, traumatische afwijkingen en deze relateren aan klinische uitval), het werken met neurologische schalen (NIHSS, Barthel, Rankin) bij beroerte, het functioneren in een SEH team en het kunnen behandelen van de opvang van acuut neurologisch zieke patiënten (beroerte, neurotrauma, maar ook andere problemen als onbegrepen bewustzijnsdaling, epilepsie, duizeligheid, dwarslaesie enzovoort).

Kennis en wetenschap:  goede kennis van de neuro-anatomie en in het bijzonder cerebrovasculaire anatomie, de (patho)fysiologie en de epidemiologie van stroke en neurotraumatologie. Stand van zaken van de huidige acute o.a. reperfusie behandeling van stroke en goede kennis ontwikkelen van neuroradiologie hierbij. 

Communicatie: goede en heldere afstemming tijdens visites op SEH en AOA, zo nodig overleg met andere specialisten zoals acuut internisten, en andere zorgverleners op de AOA zoals fysiotherapeuten, verpleegkundigen enz. Verdere communicatie met patiënt en familie over behandelmogelijkheden  (op SEH bijvoorbeeld trombolyse). Extramuraal: overleg met huisartsen, verpleeghuisartsen, collega’s neurologen in de regio, ambulancediensten. 

Samenwerking: Multidisciplinair overleg op SEH, betrokkenen in een stroke- en trauma team. 

Organisatie: Overzicht over en het ontwikkelen van pro-actief beleid in neurologische spoedzorg, waarbij in het MUMC+ speciale aandacht is voor neurovasculaire en neurotraumatologie zorg. Binnen de organisatie kan nagedacht worden over het ontwikkelen van de patiënten zorg en specifieker zorgpaden, waarbij te denken valt aan het zorgpad; bewustzijnsstoornis, verwardheid, rugklachten, acute hoofdpijn enz. 

Verder kan er bij specifieke interesse ten aanzien van opleiden scholingen gepland worden om te geven aan A(N)IOS, SEH artsen, physician assistants en verpleegkundigen. 

Maatschappelijk handelen: Preventie risicofactoren, zoals binnen de beroerte zorg en epilepsie. Opleiden van collegae heeft hierbij een maatschappelijk belang en kan ertoe leiden dat door betere scholing zorg verbeterd en mensen iets leren. 

Professionaliteit: Effectief leiding geven aan afdeling met acuut neurologisch zieke patiënten met name bij piekdrukte.

Hoe ga ik leren?

Tijdens de weekdagen (maandag tot en met vrijdag) start de dag met de ochtendoverdracht op de afdeling Neurologie in het MUMC+. Hier vindt aansluitend drie keer per week de neuroradiologie bespreking en één keer per week neuroradiologie onderwijs plaats. Je doet daarna dagelijks visite op de Acute Opname Afdeling.

Verder heb je parallel hieraan de supervisie van de neurologie patiënten op de SEH, onder supervisie van een staflid neurologie. Directe 'ad hoc' supervisie aan het bed is hierbij een significant onderdeel van het werk. 

Deze taken worden verder aangevuld met participeren in simulatietrainingen bij neurologie een keer per maand en een keer per maand samen met heelkunde. Wekelijks is er verder een Neuro vasculair overleg en een Neuro-interventie overleg, waarbij je kunt leren van casuïstiek die besproken wordt maar ook zelf patiënten die je hebt opgevangen kunt nabespreken, waarbij je klinisch en radiologisch verder kunt ontwikkelen, zoals bijvoorbeeld in cerebrale angiografie en perfusie scans.  Het is mogelijk mee te gaan naar een Intra-Arteriële Trombectomie behandeling. 

Acute Opname Afdeling

Als stagiair superviseer je dagelijks alle opgenomen neurologie patiënten op de Acute Opname Afdeling (AOA) met daarnaast de consulten neurologie op de AOA en superviseer je de AIOS en (oudste) coassistenten. Je beoordeelt de dagelijkse visite, familiegesprekken en ontslagbrieven die gemaakt zijn door de AIOS. 

Voorbereiding stage en evaluatie momenten
Voorafgaand aan de stage wordt tijdens een eerste oriënterend gesprek leerdoelen besproken met de neuroloog. Het leerplan kan als basis fungeren voor het verloop van de stage. 

De verschillende Kritische beroeps Activiteiten (KBA) voor de Spoed Eisende Hulp (SEH) stage binnen NEURON2 staan hierbij minimaal op niveau 4 voor aanvang van deze stage. Deze KBA’s zijn;

KBA - Opvang van een patiënt met licht traumatisch schedel hersenletsel

KBA - Beoordelen van een patiënt met een acuut herseninfarct

KBA - Werken op de Spoed Eisende Hulp

Tijdens de stage worden meerdere Korte Praktijk Beoordelingen (KPB) ingevuld  die besproken worden op de tussentijdse evaluatie.Er zullen vier evaluatie momenten zijn, namelijk aan het begin, twee tussentijds en een eindgesprek.

De stage staat aangemeld voor 3 maanden, de duur kan aangepast worden. 

Show-and-tell

'Initieel was ik zelf onzeker over werken op SEH als supervisor. Door de tijd heen heb ik zelf een duidelijke groei doorgemaakt en voel nu in grote mate zelfstandigheid in uitvoeren van deze taak. Door het doen van deze stage heb ik meer grip gekregen op patiënten die een acuut neurologisch probleem hebben. Persoonlijke leerdoelen worden voor besproken, geëvalueerd en nabesproken en geregistreerd. Lastig is soms het delegeren van taken, wat steeds beter gaat en verschil te maken tussen taken als A(N)IOS en supervisor, waarbij het uiteindelijk teamwerk blijft om de patiëntenzorg zo goed als mogelijk en zo zorgvuldig mogelijk en veilig doch vlot te laten verlopen. 

Het leren superviseren van collegae met verschillende medische inhoudelijke achtergrond is nuttig en zinvol om te ervaren en maakt inzichtelijk hoe groot onderlinge verschillen/niveaus kunnen zijn, waarop de supervisor zich leert aanpassen.  

De samenwerking met ander specialismen is leuk en leerzaam, er is een prettig werkklimaat. 

Deze stage slaat een mooie brug tussen de laatste fase in de opleiding tot neuroloog en start als neuroloog, waarbij er veel op je afkomt. 

De stage ‘acute neurologie’  was een hele leuke en leerzame stage. Fijne werkplek. Begeleiding was prettig, laagdrempelig en veilig. Door supervisor voldoende goed losgelaten. Overleg na 'het zien' van patiënten was nauwkeurig en ik had er wat aan. Ik kan het iedereen aanraden deze stage te doen'.

Alle opleidingsonderdelen in deze instelling