terug

Differentiatiestage Kinderrevalidatie

afdeling kinderrevalidatiegeneeskunde Reade, Centrum voor Revalidatie en Reumatologie, Amsterdam

Duur
6 maanden
Wat gaat de aios leren?

Verdiepingsstage kinderrevalidatiegeneeskunde OOR NWN 

Binnen het OOR NOORD WEST NEDERLAND wordt de basisstage kinderrevalidatie (6 maanden) aangeboden in het Amsterdam UMC. Binnen deze stage zullen de AIOS meerdere dagen invullen buiten de academische setting om een indruk te krijgen van de volle breedte van de kinderrevalidatie. 

Wil je na de basisstage echter verbreding en verdieping opzoeken binnen de kinderrevalidatie? Om te zien wat revalidatie in de praktijk van alle dag en in een passende pedagogische setting voor het kind betekent? Bijvoorbeeld omdat je verder wil in de kinderrevalidatie en goed voorbereid wilt zijn op de verschillende werkplekken?  Dan kan je aanvullend kiezen voor een verdiepingsstage kinderrevalidatiegeneeskunde bij Reade, Heliomare of Merem. 

Tijdens deze stage komt de AIOS in aanraking met de volledige breedte van de kinderrevalidatie. Door de diversiteit in setting, leeftijd (0 tot 25 jaar) en diagnosegroepen is er een gevarieerd aanbod mogelijk. Zo kan je kinderen zien op de polikliniek, semi-kliniek, therapeutische peutergroepen, speciaal onderwijs, perifeer ziekenhuis en kinderdagcentrum. Door deze diversiteit kan worden aangesloten bij de individuele leerbehoefte van de AIOS. De verschillende vakgroepen kinderrevalidatie bestaan uit meerdere kinderrevalidatieartsen met ieder hun eigen aandachtsgebieden en expertise. Allemaal zijn we enthousiast over opleiden en begeleiden we je graag in je leerproces op de vlakken kennis, vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling. 

Ieder centrum heeft zijn eigen kleur en specifieke mogelijkheden. Onderstaande tabel geeft een eerste overzicht. Aarzel niet om bij interesse contact met ons op te nemen om dit in een persoonlijk gesprek verder uit te werken 

Hoe ga ik leren?

Kennis locatie overstijgend

  1. Kennis van de normale ontwikkeling van kinderen
  2. Kennis van indicaties en werkwijze binnen alle poliklinische behandelteams, de therapeutische peutergroepen en speciaal onderwijs, cluster 3 (basisonderwijs (SO ) en voortgezet speciaal onderwijs (VSO), inclusief EMB groepen). 
  3. Kennis van Loopanalyses beoordelen en behandelplan opstellen n.a.v. loopanalyse.
  4. Kennis van  indicatie stellen en behandelplan maken voor multi-level botulinetoxine behandeling onder narcose bij kinderen. 
  5. Kennis van indicatie en inzet van Vroegscreening en vroegbehandeling jonge kind
  6. Kinderen in brede context en in een voor hun passende pedagogische setting zien en kennis van de gevolgen daarvan voor kind en gezin en school. 
  7. Rol van revalidatiearts en inhoudelijke vormgeving behandeling van kinderen binnen KDC/ODC bij ZEVMB kinderen. 
  8. Kennis van Handfunctieonderzoek-, en training bij kinderen zoals CIMT en BImT; indicatiestelling en uitvoering
  9. Kennis van indicatie en werkwijze van Zitadvies team, handanalyse team, CAT (communicatie advies team)
  10. Kennis van Revalidatie-indicatie -, en behandeling van grote diagnose-groepen binnen de kinderrevalidatie zoals NAH, CP, ALK (aanhoudende lichamelijke klachten), NMA, en DCD
  11. Kennis van indicatie en praktijk van korte intensieve trainingsprogramma’s bij kinderen met CP zoals  megapower training, Toast, en power-up
  12. Breed aanbod in lokaal onderwijsprogramma, geheel gericht op kinderrevalidatiegeneeskunde. 

 

Vaardigheden

  1. Zelfstandigheid in opstellen, uitvoeren en coördineren van revalidatiebehandeling bij kinderen met diverse diagnoses
  2. Zelfstandig aansturen van team
  3. Communiceren met kinderen passend bij hun leeftijdsniveau, communiceren met ouders en hanteren van adequate gesprekstechnieken
  4. Diagnose en prognose gesprekken voeren
  5. Gestructureerde uitvoering van lichamelijk onderzoek bij kinderen
  6. Zelfstandig uitvoeren van technische spreekuren met schoenmaker en instrumentmaker
  7. Zelfstandig kunnen aanmeten en controleren van enkel voet orthese (EVO) en problemen met EVO’s oplossen
  8. Uitlijnen van EVO’s met behulp van grondreactiekrachten 
  9. Afstemming revalidatiebehandeling met school (speciaal onderwijs en regulier)
  10. Gipsredressie-spreekuur van (post-botox)- gipredressies
  11. Zelfstandig zien van kinderen en ouders binnen de diverse diagnosegroepen en de diverse screening-programma’s, met supervisie achteraf
  12. Onderwijs verzorgen voor co-assistenten, paramedici, leerkrachten of ouders

 

Persoonlijke leerdoelen

  1. Teamfunctioneren; feed-back geven aan en krijgen van teamleden.
  2. Meedenken en mee-uitvoeren bij implementatie van Richtlijnen binnen de kinderteams
  3. Persoonlijke ontwikkelingspunten en wensen

 

Aandachtspunten leerdoelen locatie specifiek – revalidatiecentrum Merem 

  1. Eet-, en drinkteam 0-4 jaar
  2. Inspanningsanalyses bij kinderen; uitvoering,  indicatie, interpretatie en behandeladvies leren opstellen en praktische uitvoering
  3. Kennis van indicaties en werkwijze  semikliniek kinderrevalidatie
  4. Multidisciplinaire spreekuren met kinderorthopeed OLVG en plastisch chirurg  AUMC en met kinderarts-neonatoloog Tergooi ZH.
  5. Onder supervisie uitvoeren van botulinetoxine behandeling onder narcose met behulp van ECHO-geleide techniek.

Aandachtspunten leerdoelen locatie specifiek – revalidatiecentrum Reade 

  1. Vroegbehandeling en behandeling binnen TPG van  jonge kind ZEVMB icm KDC Omega 
  2. Hypermobiliteit (HSA) team kind & jongere
  3. Reuma/JIA team kind & jongere
  4. Jongerenpoli transitie NAH/CP chronisch met specifieke aandacht seksualiteit 
  5. Consulentschap Cordaan ZEVMB volwassenen
  6. Multidisciplinaire spreekuren met kinderorthopeed OLVG 
  7. Multidisciplinaire spreekuren met kinder- en jeugdpsychiater

Aandachtspunten leerdoelen locatie specifiek – revalidatiecentrum Heliomare

  1. Eet-, en drinkteam 0-18 jaar
  2. NAH observatiegroep
  3. Shockwave behandeling
  4. Multidisciplinaire spreekuren met kinderorthopeed Amsterdam UMC
  5. Multidisciplinaire spreekuren met hoogleraar kinderrevalidatiegeneeskunde Amsterdam UMC
Show-and-tell

Ik heb mijn reguliere kinderstage bij Reade-JBI gelopen. Dit had ik gekozen omdat ik opzoek was naar een breed overzicht van wat de kinderrevalidatie inhoudt. Én inzicht wilde krijgen in de zorg die op de scholen wordt geboden. En dat is zeker gelukt omdat er een heel divers aanbod qua pathologie wordt gezien bij Reade-JBI. Zo kan je veel leren over het jonge kind bijvoorbeeld door de vroegscreening te doen of de kinderen van de TPG groep onder je hoede te nemen. Maar ook zag ik poliklinisch kinderen/tieners met DCD, jeugdreuma, hypermobiliteit, chronisch pijn of syndromen. Daarnaast wordt je geleerd om geleidelijk aan meer verantwoordelijkheid te nemen in het zelfstandig doen van schoenenspreekuren of technische spreekuren. Krijg je verantwoordelijkheid in het aansturen van een TPG of poliklinisch kinderteam en heb ik veel geleerd over de complex meervoudig gehandicapten kinderen door mee te lopen op de Drostenburg en Nifterlake. Dit alles onder fijne begeleiding van een leuk en divers team van kinderrevalidatieartsen. Dus zeker een mooie leerplek voor de brede blik op kinderrevalidatie.

 

Dr. Lieke Harmsen - thans (kinder)revalidatiearts, Zaans Medisch Centrum

Samenwerkende instellingen
Amsterdam UMC
Merem Medische Revalidatie
Revalidatiecentrum Heliomare
Alle opleidingsonderdelen in deze instelling