Inspireren tot leren
We leiden u op tot topprofessional in de gezondheidszorg en in het biomedisch onderzoek. Zo kunt u samen met anderen vaardig en veilig werken en bijdragen aan kennisontwikkeling in de gezondheidszorg. Onze opleidingen zijn nationaal en internationaal toonaangevend in innovatie van onderwijs, om u te inspireren tot leren
Jeugdpsychiatrie Kinder- en jeugdpsychiatrie
Onderzoeksstage van 6 maanden voor AIOS psychiatrie
Fase opleiding: Algemeen
Opleidingsjaar: 1, 2, 3, 4
Duur v.d. stage: 6 maanden
Behandelcontext naar leeftijd: kinder- en jeugdpsychiatrie
Behandelcontext naar setting psychiatrisch deelterrein:
Ambulante kinder- en jeugdpsychiatrie
Ziektebeelden:
Kinderen met brede psychiatrische kwetsbaarheid en nagenoeg alle mogelijke kinderpsychiatrische stoornissen waarbij daarnaast ook sprake is van verlies of trauma.
Samenstelling team:
Kinder- en jeugdpsychiater, AIOS, GZ- psycholoog; systeembegeleider/ systeemtherapeut; verpleegkundig specialist; op afroep vaktherapeut; psycholoog in opleiding. Onderzoekers en stagiaires onderzoek.
Leermiddelen:
Supervisie; mentoraat; leertherapie, opleidingsrelatie; cursorisch lokaal en landelijk onderwijs; lokaal klinische presentaties, casuïstiekbespreking journalclub, refereerbijeenkomsten; presentaties; CAT. Medische overdracht en calamiteitenbespreking; onderwijs en life groepssupervisie systeemtherapie en supervisie psychotherapie. CGT supervisie op afroep.
Zorgprogramma-specifiek overleg waarbij klinische bevindingen en de betekenis van en integratie met wetenschappelijk onderzoek aan bod komen.
Laatste half jaar: Lokaal Jonge Psychiater Onderwijs
Toetsen:
Vgs de Psychiater, deel 1, blz. 40, tabel 4.11 ‘verplichtingen en richtlijnen. Blz. 54, tabel 6.2. ‘beoordelings-en toetsinstrumenten per EPA’ (bijv. KPE’s, 360gr beoordeling)
Vlgs de Psychiater, deel 2, blz. 7 t/m 32: EPA’s. Blz 5-6: Competenties:
IOP, voortgangsgesprekken.
Deelname landelijk onderwijs profilering met toetsen.
Taken AIOS:
Intakes; psychiatrische diagnostiek; indicatiestelling aanvullend onderzoek; opstellen behandelplan; farmacotherapie; psycho-educatie; supervisie ASAS, meer ervaring meer zelfstandigheid; participatie dienstregeling. Onderwijs geven.
Faciliteiten:
Artsenkamer, ICT, Onderwijsfaciliteiten DOO, online toegang tot universiteitsbibliotheek.
Weekoverzicht/vaste bijeenkomsten:
Medische overdracht 4x/week 30 min; onderwijs –en supervisie momenten vlgs rooster, teambespreking MDO 1x/week; conclaaf arts assistenten 1/week. Teambespreking research prikkelverwerking.
Leerdoelen_Competenties:
Medisch handelen, Communicatie,
Samenwerking, Kennis en wetenschap, Maatschappelijk handelen, Organisatie, Professionaliteit
Bekwaamheidniveau:
EPA 1 behalen alvorens EPA 2, 3, 4, 7, 8 te behalen.
Leerdoelen-Goed te behalen EPA’s:
1. Psychiatrisch onderzoek en behandelplan opstellen
2. Een therapeutische relatie onderhouden
3. Geïntegreerde psychiatrisch-somatisch behandeling uitvoeren
4. Een farmacotherapeutisch consult uitvoeren
5. Een systeemgesprek voeren
6. Risicomanagement
7. Suïcidaliteitsbeoordeling
8. Indiceren en uitvoeren van verplichte zorg
9. Interprofessionele consultvoering en overdracht
10. Leidinggeven aan een interprofessioneel team
Stagebeschrijving; Doelstelling en doelgroep:
Het zorgprogramma Trauma & Verlies richt zich op kinderen, jongeren en hun gezinnen met multi-problematiek. Vaak hebben zij een schokkende gebeurtenis of een verlies van een dierbare hebben meegemaakt en reguliere trauma-therapie werkt onvoldoende of lijkt niet mogelijk.
Ons multidisciplinaire team is sterk in het denken buiten de kaders. Wij evalueren bij onze gezinnen de volgende 3 elementen:
- De sterke kanten, de kwetsbaarheden en mogelijke ontwikkelingsproblematiek van de kinderen.
- De aard van de traumatische gebeurtenis en de ernst van posttraumatische stress of rouw reactie bij de kinderen en zo nodig bij de andere gezinsleden.
- Het functioneren van het gezin en de relaties tussen de gezinsleden. Samen met de gezinnen onderzoeken we of en hoe het functioneren van het gezin veranderd is na de schokkende gebeurtenis en/of het verlies.
Door vanaf het begin op deze brede manier te kijken, ontstaan er veel meer mogelijkheden tot behandeling, van een andere soort trauma therapie of therapie voor de ouders in plaats van het kind, tot ambulante thuisbegeleiding of systeemtherapie.
In dit kader bieden we:
- Psychiatrische diagnostiek en second opinions bij kinderen en gezinnen op het gebied van trauma, verlies en hechting.
- In het bijzonder nodigen we families uit waarbij naast de hoofddiagnose, andere aandoeningen aanwezig zijn, zoals:
- een ontwikkelingsproblematiek (bijvoorbeeld een autisme spectrum stoornis)
- niet aangeboren hersenletsel
- syndromen (zoals het 22q11 syndroom)
- somatische ziektes (bijvoorbeeld wanneer er een vermoeden is op ziekenhuistrauma’s) of veel psychosociale factoren waardoor diagnostiek en behandeling soms ingewikkeld is.
- Ook staan we open voor vluchtelingen, asielzoekers of gezinnen met een bi-culturele achtergrond.
- Consultatie aan onze collega’s op de afdeling en ketenpartners bij vragen over trauma en verlies in de gezinnen die zij zien.
Behalve meer algemene kinder-psychiatrische diagnostische en therapeutische vaardigheden liggen de kansen tijdens deze stage vooral op het verkrijgen van kennis over de interacties tussen kwetsbaarheiden van kinderen, de interacties met hun gezin en opvoedingscontext vroeg in de ontwikkeling en de invloed van schokkende gebeurtenissen en/of verlies ervaringen hierop. Daarnaast zijn er mogelijkheden om kennis te maken met psychotrauma beelden, zoals posttraumatische stressstoornis, persisterende rouwstoornis en acute stressstoornis, ontwikkelingsproblemen bij kinderen en systeemproblematiek. Vanwege samenwerking met bestaande expertise centra zien wij ook veel kinderen met selectief mutisme of het 22q11DS syndroom. We hebben een samenwerking met het psychotrauma centrum WKZ, het Centrum voor ontwikkelingsachterstand, de afdelingen Klinische Genetica en Kind en Communicatie van het WKZ.
Indicatiestelling aanvullend onderzoek, adviesgesprekken en shared decision making met ouders/verzorgers en psycho-educatie komen ook aan bod.
Gezien de uiteenlopende leeftijd van patiënten is deze stage zowel interessant voor AIOS binnen het aandachtsgebied kinder- en jeugd als volwassen. Ook kun je deze stage als keuzestage binnen het basisdeel van de opleiding doen. Naast dat je klinische ervaring opdoet met bovengenoemde specifieke patiëntengroepen en je je kennis vergroot over trauma, verlies en hechting kan de stage naast patiëntenzorg ook (deels) ingevuld worden door meer beleidsmatige of wetenschappelijke taken. Hierdoor wordt een stage op maat gecreëerd passend bij de leerdoelen en wensen van de AIOS.
Extra mogelijkheden:
- Er is een mogelijkheid om gesuperviseerd of als co-therapeut rouwtherapie, traumatherapie en/ of psycho-educatie hierover te geven aan kinderen en/of hun ouders. Mocht je hier interesse in hebben is het handig om voorafgaand aan de stage een training te volgen in narratieve exposure therapie, EMDR of ACT.
- Het uitvoeren van een beleidsopdracht is mogelijk (bijvoorbeeld het ontwikkelen van psycho-educatie materiaal of het opzetten van samenwerking tussen ketenpartners).
- In het geval van wetenschappelijke interesse zijn verschillende manieren van samenwerking mogelijk; onderzoeksstages van 6 maanden, mogelijk langduriger betrokkenheid resulterend in promotie, half-klinisch half onderzoek of varianten hiervan bij een van onze wetenschappelijke projecten. Zie voor meer informatie onze website: Zorgprogramma Trauma & Verlies - UMC Utrecht