terug

Keuzestage Onderwijs

EPA 10: Presenteren, begeleiden en onderwijs geven

Duur
2 maanden
Wat gaat de aios leren?

Inleiding

De afdeling Klinische Farmacie en Toxicologie levert farmaceutisch specialistische zorg aan alle patiënten van het Maastricht UMC+. De klinische- en poliklinische zorg zijn volledig geïntegreerd en georganiseerd rond de 8 Centra voor patiëntenzorg die het MUMC+ kent. De andere kerntaken van het Maastricht UMC+, onderzoek, opleiding & onderwijs, zijn even belangrijk binnen ons werk. Wij geven onderwijs aan geneeskundestudenten, binnen de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences van de Universiteit Maastricht. Daarnaast geven we onderwijs aan Faculty of Psychology and Neuroscience over epidemiologie en farmacotherapie. De AIOS participeert tijdens de stage in het onderwijs waaraan onze afdeling een structurele bijdrage heeft.

Stage en EPA’s

EPA 10: Presenteren, begeleiden en onderwijs geven

Hoe ga ik leren?

Werkzaamheden AIOS ziekenhuisfarmacie

De volgende drie kerncompetenties kunnen worden ontwikkeld:

  • Ontwikkelen van onderwijs
  • Uitvoeren van onderwijs
  • Beoordelen en toetsen van studenten

De AIOS wordt gedurende de stage begeleid door ervaren docenten. De AIOS werkt volgens de leermethode dat de AIOS eerst meekijkt met een docent, vervolgens samen onderwijs geeft en bij voldoende vertrouwen zelfstandig het onderwijs kan geven.

Show-and-tell

Kennis, vaardigheden en attitude die AIOS ziekenhuisfarmacie opdoet:

EPA 10: K1, V2, V3, V4, V5, A1, A2, V6, V7, V8, V9, V10.

Communicatie; de AIOS:

  • K1: Beschrijft kennis van gangbare principes over hoe onderwijsbijeenkomsten en presentaties vorm te geven
  • V1: Draagt inhoud van het onderwijs duidelijk over aan toehoorders
  • V2: Activeert studenten door middel van diverse onderwijsmethoden
  • V3: Kan begeleidingsstijl aanpassen naar de behoefte van de student
  • V4: Zet studenten aan tot reflectie door passende vragen te stellen
  • V5: Evalueert studenten door middel van positieve en negatieve feedback
  • A1: Creëert een open en veilige setting voor vragen en discussie
  • A2: Zet aan tot bevordering van het leerproces van anderen door leerstof toepasbaar te maken voor de praktijk en beredeneerd vanuit de patiënt

Kennis en wetenschap; de AIOS:

  • V6: Ontwerpt/update op gestructureerde wijze onderwijs naar de nieuwste stand van de wetenschap, met afstemming op leerdoelen, (voor)kennis en capaciteiten van de deelnemers
  • V7: Bekritiseert onderbouwd literatuur en kan dit gestructureerd overdragen aan de deelnemers
  • V8: Staat boven de stof en laat dit zien door middel van de beantwoording van vragen van de deelnemers

Organisatie; de AIOS:

  • V9: Houdt regie tijdens het presenteren d.m.v. bewaking van de tijd
  • V10: Heeft in de voorbereiding een goede tijdsplanning

Voorbeeld leeractiviteiten:

De AIOS participeert als docent in een of meer van de volgende onderdelen:

  • Farmacotherapie (six-step in de klinische praktijk en geneesmiddelenbewaking)
  • Polyfarmacie onderwijs
  • Bijwerkingen onderwijs
  • Moeder en Kind onderwijs
  • Chirurgie onderwijs
  • Medicatieveiligheidstoets
  • Student clinic Bachelor geneeskunde

De AIOS ontwikkelt onderwijs:

  • Ontwerpt een Six step opdracht (Pscribe)
  • Ontwerpt een casus t.b.v. bijwerkingen onderwijs
  • Ontwerpt een quiz vraag
  • Ontwerpt een vraag voor de medicatieveiligheidstoets

Voorbeeld bewijsmateriaal bij leeractiviteiten:

KPR ontwerpen/updaten van onderwijs voor geneeskunde studenten. Beoordeling door (ziekenhuis)apotheker of onderwijskundige (K1, V6-7, V10, A2-3).

KPR n.a.v. observatie van doceren van onderwijs voor minimaal apotheekmedewerkers, verpleegkundigen en arts-assistenten. Beoordeling door (ziekenhuis)apotheker, onderwijskundige of deelnemer. Voldoende variatie in casemix moet aanwezig zijn. Dit ter beoordeling van het opleidend team (V1-2, V8-9, A1-2)

Alle opleidingsonderdelen in deze instelling